Kennisbank
Uitleg bij marketingtermen
Hieronder vind je veelgestelde vragen en begrippen uit de vakgebieden sales en marketing . Mocht je er meer vragen over hebben, aarzel niet om ons te contacteren.
ADVERTORIAL
Een advertorial is een advertentie die eruitziet als een redactioneel stuk. Advertorials worden gebruikt in papieren kranten, maar ook op de websites van die kranten en zelfs op blogs. Boven een advertorial moet duidelijk ‘advertorial’ staan. Zo is het voor lezers...
AFFILIATE MARKETING
Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij de webwinkel aan de affiliate (de partner) betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die gegenereerd wordt via zijn/haar website(s), nieuwsbrieven of zoekmachinecampagne. Affiliates zijn in dit geval mensen...
AIDA-MODEL
Dit is een marketingmodel met vier fases, waarin je je doelgroep aanspoort tot actie. Het gaat om de volgende stappen: Attention, Interest, Desire en Action. Het is een ideaal model om te gebruiken voor het strategische beleid van jouw bedrijf. In de eerste stap van...
BACKLINK
Een backlink is een link op een andere website die verwijst naar jouw pagina. Ze kunnen van andere websites komen, maar bijvoorbeeld ook van blog- of nieuwsartikelen. Hoe meer (natuurlijke!) backlinks je krijgt, hoe sneller en beter je wordt gevonden door bezoekers en...
CALL-TO-ACTION (CTA)
De call-to-action is de oproep aan een websitebezoeker of lezer van een commerciële boodschap om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld om een product aan te schaffen, een brochure op te vragen of vrijblijvend een afspraak te maken. Een goede call-to-action is bepalend...
CELEBRITY-BAIT
Wat is celeb-bait of celebrity-bait? Je hebt ze ongetwijfeld al gezien de misleidende advertenties op Facebook die BV’s opvoeren. De oplichters achter deze advertenties proberen op geavanceerde manieren gebruikers geld afhandig te maken. In België waren de bekendste...
CLICKBAIT
Een clickbait (letterlijk: klik-aas) is een verleidelijke titel in een artikel, social media post of in een video met als doel de nieuwsgierigheid van de bezoekers op te wekken, zodat zij meer geneigd zijn om uiteindelijk op deze link te klikken. Hoe ziet een typische...
COOKIE
Een cookie is een klein bestand die een website op je computer, smartphone of tablet plaatst tijdens je bezoek aan de website. Deze bestanden zijn elk gekoppeld aan een identieke internetgebruiker. Een cookie houdt bij wat de bezoeker op je website doet. Het helpt...
CUSTOMER JOURNEY
De customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product gaat kopen en die verder duurt tot na de consumptie. De customer journey omvat eigenlijk het hele traject en alle contactpunten tussen een consument en een bedrijf, product of...
DMU (Decision Making Unit)
Een decision making unit (ook wel DMU genoemd) bestaat uit alle spelers die deelnemen aan het aankoopproces. Binnen deze unit onderscheiden we: De initiator (initiatiefnemer of informant) is degene die als eerste suggereert om of denkt aan het kopen van een bepaald...
DWELL TIME
Dwell time staat voor de tijd die bezoekers gemiddeld doorbrengen (“rondhangen”) op je website. Deze factor is van belang voor SEO en dus is het bieden van interessante content belangrijker dan ooit. Wanneer een bezoeker namelijk langer op je website blijft (en...
LANDINGSPAGINA
De landingspagina is de webpagina waar een bezoeker een website binnenkomt na het klikken op een link. Vaak worden landingspagina's speciaal voor dit doeleinde gecreëerd. Namelijk als "extra toegangspoort" naar de website bijvoorbeeld voor een bepaalde doelgroep of...
LEADGENERATIE
Onder leadgeneratie verstaan we alle activiteiten die leiden tot aankopen. We maken onderscheid tussen warme en koude leads. Waarbij warme leads potentiële klanten zijn, die al hebben aangegeven interesse te hebben in jouw bedrijf, product of dienst. Bij leadgeneratie...
LINKBUILDING
Linkbuilding is het opbouwen van relevante, kwalitatieve links tussen websites en webpagina’s. Investeren in linkbuilding is belangrijk, omdat dit invloed heeft op je ranking in zoekmachines. En hoe hoger je rankt, hoe meer Google je toont in de zoekresultaten....
NATIVE ADVERTISING
Native advertising is een vorm van (online) adverteren waarbij de advertenties naadloos opgaan in de omgeving. Ze liggen bijvoorbeeld qua design, maar ook qua look en feel op een lijn met de gewone content op een website of magazine. Daarnaast is het ook nog eens...
SEA (Search Engine Advertising)
SEA (ook: zoekmachineadverteren of ‘Search Engine Advertising’) is een vorm van betaalde online reclame waarbij je betaalt om in de zoekmachines gevonden te worden op bepaalde zoektermen die jij kiest. Je promoot dus je website, producten of diensten in de...
SEO (Search Engine Optimization)
SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie omvat alle activiteiten waarmee jouw website beter gevonden wordt door online zoekmachines. De belangrijkste zoekmachine in België is Google. Alle SEO-activiteiten zijn erop gericht om jouw website zo hoog...
Search Engine Result Page (SERP)
Het zoekresultaat, ook wel Search Engine Result Page (SERP), is de resultaatpagina met links naar de door de zoekmachine gevonden webpagina's bij een ingevoerde zoekopdracht. De zoekresultaten worden gerangschikt naar relevantie en autoriteit, op basis van het...
TONE OF VOICE
De tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met de doelgroep. Dus letterlijk "de toonaard" van de stem van de organisatie. Het toepassen van één vaste toon in teksten en andere communicatievormen maakt de organisatie herkenbaar. Het is zelfs...
VEILIGE WEBSITE
Hoe herken je een veilige website? Wel die begint alleszins met https:// HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure. Dit is een uitbreiding op het http-protocol met als doel de uitwisseling van gegevens te beveiligen. Wanneer https wordt gebruikt, betekent...