SEA (Search Engine Advertising)

SEA (ook: zoekmachineadverteren of ‘Search Engine Advertising’) is een vorm van betaalde online reclame waarbij je betaalt om in de zoekmachines gevonden te worden op bepaalde zoektermen die jij kiest. Je promoot dus je website, producten of diensten in de zoekresultaten van zoekmachines.

De resultaten die boven in Google verschijnen zijn Google Ads. Dat is de service van Google waarmee betaald geadverteerd kan worden. Er zijn natuurlijk ook andere zoekmachines, maar Google is in het Westen de grootste op dit gebied. Liefst 95% van de mensen zoekt via Google.
Het doel van SEA is om zoveel mogelijk vertoningen te verkrijgen en om zo zoveel mogelijk clicks op je advertentie te krijgen die dan moeten leiden tot conversie.

HOE GAAT DIT IN ZIJN WERK?

Na een zoekwoordonderzoek kies je een aantal specifieke zoektermen waarop je wil gevonden worden. Om getoond te worden wanneer men erop zoekt, moet je erop bieden, zoals bij een veiling. Hoeveel je minimum dient te betalen om in aanmerking te komen om getoond te worden, dat lees je af in je trefwoordenonderzoek. Het is dan aan jou om te beslissen wat jij wil bieden voor het zoekwoord. De hoogste bieder krijgt de hoogste plaats wanneer op dat specifieke trefwoord gezocht wordt. Betalen doe je enkel wanneer iemand op je advertentie klikt.

Korte termijn

Terwijl SEO meer gericht is op de langere termijn, is SEA meer gericht op de kortere termijn. Wanneer je betaalt voor zoekverkeer, dan houdt dit verkeer naar een website meteen op als je advertentiebudget op is.

Een groot voordeel van SEA is dat de adverteerder volledige controle heeft over het mediabudget en op welke wijze dat wordt ingezet. Door te adverteren op internet kun je specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Zodra potentiële klanten op Google zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt, zorgt het adverteren op Google ervoor dat je website wordt gevonden.

Voordelen van adverteren via Google Ads: 

  • Je bereikt potentiële klanten op het juiste moment
  • Je website is direct vindbaar op belangrijke zoektermen
  • Je hebt de kosten zelf in de hand

Heb je interesse in SEA / Google Ads? Contacteer ons.  

+32 470 870 444
karine@costimulus.be

Onze recente berichten:

Denk in doelgroepen

“De klant” bestaat niet. Alles proberen verkopen aan iedereen zou wel eens kunnen uitdraaien op niets verkopen aan niemand. Bekijk in onze vlog hoe je leert denken in doelgroepen.

Stel doelstellingen

Zonder concrete doelstellingen is je commercieel beleid als een kip zonder kop. Plik plok acties zullen weinig of geen effect hebben. In deze vlog vertellen we je hoe je te werk kan gaan om jaarlijkse doelen te stellen.