Marketingfunnel

Een marketingfunnel kan je je voorstellen als een trechter waar je (potentiële) klant doorheen beweegt. In deze funnel warm je hem als het ware op om uiteindelijk een betalende klant te worden.

Beeld je even een trechter in: die gaat van breed naar smal. In dit eerste deel zitten dus de meeste mensen. Dit zijn bezoekers, van wie de aandacht is getrokken door het delen van gratis boodschappen die hem aanspreken, die hem geven wat hij zoekt.  Denk hierbij aan blogs, tips, informatie. Op social media delen we deze “inhoud” of “content” in op basis van hun aard:

  • informatief
  • entertainend
  • interactief
  • inspirerend

Een stapje verder in de funnel wordt een bezoeker een lead (een potentiële klant). De klant geeft je bv. zijn e-mailadres voor je gratis e-book. Dit is een lead. De drempel is voor de bezoekers laag, zeker als je kijkt naar wat ze ervoor terug krijgen. Ze zijn al bekend met je bedrijf en vinden de content die je gratis deelt van dusdanige waarde dat ze meer van je willen. We noemen deze waardevolle content die je geeft in ruil voor contactgegevens ook wel “lead magnet”. Voorbeelden zijn gratis whitepapers, videos, webinars, enz.

Weer een stap verder wordt je lead een gekwalificeerde lead. Dit is iemand die jouw aanbod inmiddels kent en die wat je hem tot nog toe gaf, apprecieert. Als jij nu ook nog weet aan te tonen dat jij zeker de oplossing hebt om zijn “probleem” op te lossen, of dat jij datgene hebt wat hem blij gaat maken, dan kan je zijn vertrouwen winnen en hem door de “consideratiefase trekken” om er een betalende klant van te maken. Je kan dit bv doen daar een “try offer” aan te bieden. Een “try offer” is een laag geprijsd product of een kennismakingsgesprek. Iets wat nog steeds laagdrempelig is en je qualified lead laat proeven van wat jij te bieden hebt.

Helemaal onderin de trechter, waar deze het smalst is, bevinden zich je kopende klanten. Deze hebben de hele funnel doorlopen en zijn zo enthousiast over je “gratis” producten, dat ze bereid zijn om je eindproduct van je te kopen.

Onthoud dit: 2% koopt na het eerste contact, 3% na het tweede contact, 5% na het derde contact, 10% na het vierde contact en 80% na het vijfde tot twaalfde contact! Het is dus wel degelijk enorm belangrijk om je (potentiële) klant herhaaldelijk waardevolle informatie toe te sturen.

En het stopt niet bij de aankoop van je klant. Het marketing -en after sales werk gaat door. Maar de fidelisatie piramide bespreken we in één van onze volgende blogs.

Stay tuned!

Interessant artikel? Deel het dan!

+32 470 870 444
karine@costimulus.be

Onze recente berichten:

Stel doelstellingen

Zonder concrete doelstellingen is uw commercieel beleid als een kip zonder kop, uw plik plok acties leiden tot weinig of niets.

Denk in doelgroepen

“De klant” bestaat niet. Alles proberen verkopen aan iedereen zou wel eens kunnen uitdraaien op niets verkopen aan niemand. Leer denken in doelgroepen.

Vertel een verhaal!

Uw verhaal blijft veel beter plakken bij uw potentiële klanten dan een opsomming van uw producten of diensten.