CLICKBAIT

Een clickbait (letterlijk: klik-aas) is een verleidelijke titel in een artikel, social media post of in een video met als doel de nieuwsgierigheid van de bezoekers op te wekken, zodat zij meer geneigd zijn om uiteindelijk op deze link te klikken.

Hoe ziet een typische clickbait eruit?

Het is heel eenvoudig te herkennen aan de overdreven dramatisering van een titel. De afbeelding is dikwijls heel erg opvallend, met felle kleuren, of overdreven uitdrukkingen. 
Een normale link kan bijvoorbeeld zijn: “10 tips om je SEO te verbeteren”.
Een typisch voorbeeld van clickbait kan hier zijn: “Google wil niet dat je deze 10 tips kent om je SEO perfect te maken!”

Vaak zorgen zulke titels ervoor dat bezoekers tóch nieuwsgierig worden en het nieuwsbericht uiteindelijk lezen. De misleidende titel is echter vaak niet relevant met de bijbehorende content.

Clickbait op Facebook

In 2014 kondigde Facebook aan stappen te ondernemen om de verspreiding van clickbait op de site te verminderen, door artikelen te promoten op basis van waardering in tegenstelling tot het aantal hits.

Onder clickbait headlines verstaat Facebook ‘headlines die informatie achter houden en overdrijven’. Nu gaat Facebook verder en beoordelen ze Facebookberichten niet alleen meer op pagina niveau, maar ook op bericht niveau. Er zijn drie updates die er voor moeten zorgen dat er minder van dit soort lokaasartikelen op je Feed terecht komen en meer verhalen die je daadwerkelijk wil lezen.

Het beleid van Facebook inzake clickbait staat helder in dit artikel in het Facebook “Helpcentrum voor bedrijven”

 

+32 470 870 444
karine@costimulus.be

Onze recente berichten:

Denk in doelgroepen

“De klant” bestaat niet. Alles proberen verkopen aan iedereen zou wel eens kunnen uitdraaien op niets verkopen aan niemand. Bekijk in onze vlog hoe je leert denken in doelgroepen.

Stel doelstellingen

Zonder concrete doelstellingen is je commercieel beleid als een kip zonder kop. Plik plok acties zullen weinig of geen effect hebben. In deze vlog vertellen we je hoe je te werk kan gaan om jaarlijkse doelen te stellen.