SEO (Search Engine Optimization)

SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie omvat alle activiteiten waarmee jouw website beter gevonden wordt door online zoekmachines. De belangrijkste zoekmachine in België is Google.

Alle SEO-activiteiten zijn erop gericht om jouw website zo hoog mogelijk te krijgen op de zoekresultaten pagina (SERP). De organische zoekresultaten staan onder de betaalde zoekresultaten. Betaalde zoekresultaten vallen onder SEA.

Het zoekalgoritme

Er zijn heel wat factoren die jouw ranking beïnvloeden. En ze veranderen ook voortdurend. Dat is het befaamde algoritme van Google. De betrachting van marketeers en webbouwers is om dat algoritme van de zoekmachine te doorgronden om zo hun klanten beter te laten scoren. Google op zijn beurt wil zo goed mogelijk inspelen op wat zijn bezoekers zoeken. En wat mensen zoeken verandert constant. Zelfs hoe ze het zoeken. Dus moet Google zich ook aanpassen. Ze zetten er reeds geruime tijd artificial intelligence voor in. Om optimaal in te spelen op het consumentengedrag. Dit alles maakt dat het zoekalgoritme zo ingewikkeld is, dat het nooit voor de volle 100% te doorgronden is.

Factoren die invloed hebben op jouw ranking

Een aantal factoren die het zoeksysteem beïnvloeden, zijn wel bekend. Het zijn onder andere (niet limitatief):

  • Veilige website
  • Het aantal directe website bezoekers
  • De tijd die mensen op je site blijven
  • De bouncerate
  • De content en SEO Structuur (met de juiste zoektermen / keywords)
  • De techniek en leesbaarheid van jouw website
  • Externe links, ook wel backlinks genoemd
  • De sociale populariteit van je website
  • De actualiteit van je website

Hoe goed jouw website hier op scoort kan je deels aflezen als je een SEO tool op je site gebruikt bv Yoast SEO en deels opmaken uit je Google Analytics.

Engine Optimization is een vak apart in de marketing als je het perfect wil beheersen. Je kan dus experts inhuren om jouw site te laten optimaliseren. Maar er is heel wat dat je zelf reeds kan doen. Het ene kost geld, het andere tijd. Aan jou de keuze.

Wil jij zelf eerst aan de slag om de SEO van je website te optimaliseren, geef dan een seintje. Met een paar uur begeleiding kom je zelf al een heel eind. 

+32 470 870 444
karine@costimulus.be

Onze recente berichten:

Denk in doelgroepen

“De klant” bestaat niet. Alles proberen verkopen aan iedereen zou wel eens kunnen uitdraaien op niets verkopen aan niemand. Bekijk in onze vlog hoe je leert denken in doelgroepen.

Stel doelstellingen

Zonder concrete doelstellingen is je commercieel beleid als een kip zonder kop. Plik plok acties zullen weinig of geen effect hebben. In deze vlog vertellen we je hoe je te werk kan gaan om jaarlijkse doelen te stellen.