CELEBRITY-BAIT

Wat is celeb-bait of celebrity-bait? Je hebt ze ongetwijfeld al gezien de misleidende advertenties op Facebook die BV’s opvoeren. De oplichters achter deze advertenties proberen op geavanceerde manieren gebruikers geld afhandig te maken. In België waren de bekendste gevallen die met Philippe Geubels en Bart De Wever met als kop van de advertentie: “Belgen verdienen al miljoenen euro’s vanuit huis door gebruik te maken van deze maas in de wet om rijk te worden. Maar is het legaal?”
Meer details over de celebrity-bait met Philippe Geubels vind je hier op de site van vrt nieuws

Een duidelijk geval van clickbait dus, maar die nog veel krachtiger wordt doordat men er de gezichten van bekende personen voor gebruikt. Deze nepadvertenties worden ook “scam” genoemd.

Niet nieuw

Dit probleem is niet nieuw: misleidende advertenties teisteren de online advertentiewereld al jaren en deze strijd zal niet heel snel gestreden zijn. Het is een kat-en-muisspel. Hoe beter men erin slaagt deze criminelen te stoppen, hoe meer zij zoeken naar nieuwe manieren om door te gaan met hun oplichtingspraktijken. Het is een internationale miljardenbusiness die bijna onmogelijk op te rollen valt. Ook zijn ze net zo snel weer verdwenen als ze opduiken. Het is klassieke oplichting, maar dan online: eeuwenoude trucjes in een nieuw technologisch kleedje.

De oplichters huren marketingbedrijven in om mensen naar hun sites te lokken. Deze bedrijven werken met tussenpersonen, affiliates genoemd, die de advertenties met bekende personen maken en verspreiden. Zij ontvangen geld voor elke nieuwe ‘vangst’.

Let dus op met websites die beloven je snel rijk te maken, zeker als je ze zelf niet kunt contacteren, ze geen fysiek adres hebben en ze je snel en dwingend aanmanen geld te storten. Ben je toch slachtoffer geworden van dit soort fraude, dan vraagt men daarvan aangifte te doen via “Te mooi om waar te zijn“.

 

+32 470 870 444
karine@costimulus.be

Onze recente berichten:

Denk in doelgroepen

“De klant” bestaat niet. Alles proberen verkopen aan iedereen zou wel eens kunnen uitdraaien op niets verkopen aan niemand. Bekijk in onze vlog hoe je leert denken in doelgroepen.

Stel doelstellingen

Zonder concrete doelstellingen is je commercieel beleid als een kip zonder kop. Plik plok acties zullen weinig of geen effect hebben. In deze vlog vertellen we je hoe je te werk kan gaan om jaarlijkse doelen te stellen.