De landingspagina is de webpagina waar een bezoeker een website binnenkomt na het klikken op een link. Vaak worden landingspagina’s speciaal voor dit doeleinde gecreëerd. Namelijk als “extra toegangspoort” naar de website bijvoorbeeld voor een bepaalde doelgroep of een specifieke campagne.
Bij een landingspagina vormt het de uitdaging om de bezoeker vast te houden en te verleiden verder te kijken op de website na de instappagina. Doel is om hem uiteindelijk te leiden naar een conversie. Bij het maken van een landing page wordt daarom vaak gewerkt met het AIDA-model.
De landingspagina is meestal een onderdeel van een marketingfunnel voor een bepaald product of een bepaalde dienst.
In de tekst van een landingspagina gaat men zoektermen gebruiken die de doelgroep van de pagina gebruikt. Men bouwt de hele pagina op rond die zoektermen. De pagina gaat dus over 1 enkel onderwerp. Zo is de kans groot dat zoekmachines in hun zoekresultaten verwijzen naar de specifieke landingspagina.
Binnen programma’s voor zoekmachinemarketing als Google Adwords is de inhoud van de landingspagina mede bepalend voor de cost per click van een advertentie.