Kennisbank

Uitleg bij marketingtermen

Hieronder vind je veelgestelde vragen en begrippen uit de vakgebieden sales en marketing . Mocht je er meer vragen over hebben, aarzel niet om ons te contacteren.

ADVERTORIAL

Een advertorial is een advertentie die eruitziet als een redactioneel stuk. Advertorials worden gebruikt in papieren kranten, maar ook op de websites van die kranten en zelfs op blogs. Boven een advertorial moet duidelijk ‘advertorial’ staan. Zo is het voor lezers...

Lees meer

AFFILIATE MARKETING

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij de webwinkel aan de affiliate (de partner) betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die gegenereerd wordt via zijn/haar website(s), nieuwsbrieven of zoekmachinecampagne. Affiliates zijn in dit geval mensen...

Lees meer

AIDA-MODEL

Dit is een marketingmodel met vier fases, waarin je je doelgroep aanspoort tot actie. Het gaat om de volgende stappen: Attention, Interest, Desire en Action. Het is een ideaal model om te gebruiken voor het strategische beleid van jouw bedrijf. In de eerste stap van...

Lees meer

BACKLINK

Een backlink is een link op een andere website die verwijst naar jouw pagina. Ze kunnen van andere websites komen, maar bijvoorbeeld ook van blog- of nieuwsartikelen. Hoe meer (natuurlijke!) backlinks je krijgt, hoe sneller en beter je wordt gevonden door bezoekers en...

Lees meer

CALL-TO-ACTION (CTA)

De call-to-action is de oproep aan een websitebezoeker of lezer van een commerciële boodschap om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld om een product aan te schaffen, een brochure op te vragen of vrijblijvend een afspraak te maken. Een goede call-to-action is bepalend...

Lees meer

CELEBRITY-BAIT

Wat is celeb-bait of celebrity-bait? Je hebt ze ongetwijfeld al gezien de misleidende advertenties op Facebook die BV’s opvoeren. De oplichters achter deze advertenties proberen op geavanceerde manieren gebruikers geld afhandig te maken. In België waren de bekendste...

Lees meer

CLICKBAIT

Een clickbait (letterlijk: klik-aas) is een verleidelijke titel in een artikel, social media post of in een video met als doel de nieuwsgierigheid van de bezoekers op te wekken, zodat zij meer geneigd zijn om uiteindelijk op deze link te klikken. Hoe ziet een typische...

Lees meer

COOKIE

Een cookie is een klein bestand die een website op je computer, smartphone of tablet plaatst tijdens je bezoek aan de website. Deze bestanden zijn elk gekoppeld aan een identieke internetgebruiker. Een cookie houdt bij wat de bezoeker op je website doet. Het helpt...

Lees meer

CUSTOMER JOURNEY

De customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product gaat kopen en die verder duurt tot na de consumptie. De customer journey omvat eigenlijk het hele traject en alle contactpunten tussen een consument en een bedrijf, product of...

Lees meer

DMU (Decision Making Unit)

Een decision making unit (ook wel DMU genoemd) bestaat uit alle spelers die deelnemen aan het aankoopproces. Binnen deze unit onderscheiden we: De initiator (initiatiefnemer of informant) is degene die als eerste suggereert om of denkt aan het kopen van een bepaald...

Lees meer

DWELL TIME

Dwell time staat voor de tijd die bezoekers gemiddeld doorbrengen (“rondhangen”) op je website. Deze factor is van belang voor SEO en dus is het bieden van interessante content belangrijker dan ooit. Wanneer een bezoeker namelijk langer op je website blijft (en...

Lees meer

LANDINGSPAGINA

De landingspagina is de webpagina waar een bezoeker een website binnenkomt na het klikken op een link. Vaak worden landingspagina's speciaal voor dit doeleinde gecreëerd. Namelijk als "extra toegangspoort" naar de website bijvoorbeeld voor een bepaalde doelgroep of...

Lees meer

LEADGENERATIE

Onder leadgeneratie verstaan we alle activiteiten die leiden tot aankopen. We maken onderscheid tussen warme en koude leads. Waarbij warme leads potentiële klanten zijn, die al hebben aangegeven interesse te hebben in jouw bedrijf, product of dienst. Bij leadgeneratie...

Lees meer

LINKBUILDING

Linkbuilding is het opbouwen van relevante, kwalitatieve links tussen websites en webpagina’s. Investeren in linkbuilding is belangrijk, omdat dit invloed heeft op je ranking in zoekmachines. En hoe hoger je rankt, hoe meer Google je toont in de zoekresultaten....

Lees meer

NATIVE ADVERTISING

Native advertising is een vorm van (online) adverteren waarbij de advertenties naadloos opgaan in de omgeving. Ze liggen bijvoorbeeld qua design, maar ook qua look en feel op een lijn met de gewone content op een website of magazine. Daarnaast is het ook nog eens...

Lees meer

SEA (Search Engine Advertising)

SEA (ook: zoekmachineadverteren of ‘Search Engine Advertising’) is een vorm van betaalde online reclame waarbij je betaalt om in de zoekmachines gevonden te worden op bepaalde zoektermen die jij kiest. Je promoot dus je website, producten of diensten in de...

Lees meer

SEO (Search Engine Optimization)

SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie omvat alle activiteiten waarmee jouw website beter gevonden wordt door online zoekmachines. De belangrijkste zoekmachine in België is Google. Alle SEO-activiteiten zijn erop gericht om jouw website zo hoog...

Lees meer

Search Engine Result Page (SERP)

Het zoekresultaat, ook wel Search Engine Result Page (SERP), is de resultaatpagina met links naar de door de zoekmachine gevonden webpagina's bij een ingevoerde zoekopdracht. De zoekresultaten worden gerangschikt naar relevantie en autoriteit, op basis van het...

Lees meer

TONE OF VOICE

De tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met de doelgroep. Dus letterlijk "de toonaard" van de stem van de organisatie. Het toepassen van één vaste toon in teksten en andere communicatievormen maakt de organisatie herkenbaar. Het is zelfs...

Lees meer

VEILIGE WEBSITE

Hoe herken je een veilige website? Wel die begint alleszins met https:// HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure. Dit is een uitbreiding op het http-protocol met als doel de uitwisseling van gegevens te beveiligen. Wanneer https wordt gebruikt, betekent...

Lees meer

+32 470 870 444
karine@costimulus.be

Onze recente berichten:

Denk in doelgroepen

“De klant” bestaat niet. Alles proberen verkopen aan iedereen zou wel eens kunnen uitdraaien op niets verkopen aan niemand. Bekijk in onze vlog hoe je leert denken in doelgroepen.

Stel doelstellingen

Zonder concrete doelstellingen is je commercieel beleid als een kip zonder kop. Plik plok acties zullen weinig of geen effect hebben. In deze vlog vertellen we je hoe je te werk kan gaan om jaarlijkse doelen te stellen.